søndag 18. oktober 2009

Einstein var IKKE religiøs

Mye blir fortalt av kristenkonservative for å overbevise oss om at Gud er veien til forståelsen av livet og universet. Bare for å ha det sagt: Jeg har ikke noe imot religion. Jeg er bare ikke religiøs selv. Det tok meg atskillige år før jeg klarte å innse det. Jeg gjorde iherdige forsøk på å fortsette å være kristen. Men til slutt, etter å ha lest "The God Delusion" av Richard Dawkins, "så jeg lysbryteren".


Ett av mange dårlig understøttede argumenter, er at til og med Albert Einsten var religiøs, og da trekkes det gjerne fram diverse sitater av han, som tas ut av sammenhengen.

Nå har det seg slik at jeg har blitt medlem av Twitter (CannedMan), og jeg la til både Penn Jillette og Teller. Teller la ut en lenke til en side som forteller om salget av et brev skrevet av Albert Einstein. Brevet avkrefter enhver påstand om at hr. Einstein var religiøs.


For moro skyld, her er en utregning av hva det kostet:

Prisoverslag som viser kostnad per bokstav og ord for Einsteins brev.


Ja, det er lastet opp som bilde. Jeg gadd ikke å lage tabell.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar

Jeg har nå valgt å ta sjansen på å la alle som ønsker skrive en kommentar. For å forhindre uønskede robotkommentarer, har jeg valgt å slå på kommentarmoderering.

Ta hensyn, og les over det du har skrevet før du sender det.