tirsdag 8. mars 2011

Forandringer i hverdagen

Depresjon: Mann sittende mot betongvegg i undergang. Foto av iStockphoto

Forrige uke var første uke offisielt uten deltakelse på korøvelse. Jeg var riktignok ikke til stede uka i forveien heller, men fant ut at det var på tide å sende en e-post og be om en i hvert fall midlertidig utmeldelse fra koret. Jeg trivdes der, men det begynte å kreve for mye. For å virkelig kunne trives med musikk, trenger jeg at det er på et visst nivå, og Mimas var der jeg ønsket å ha det, men med arbeidsmengden som nødvendigvis kom av det ble i hvert fall dette semesteret for mye å håndtere.

Det er ganske så behagelig å kunne nyte flere kvelder, og det med god samvittighet. I tillegg slipper jeg å starte med latin klokka halv elleve på kvelden og være ferdig med det mellom tre og fire på morgenen.

Når det gjelder latinen, festina lente har neppe passet bedre på meg før. Jeg synes jeg henger forferdelig langt etter, og bruker eviglang tid på oppgavene. Det er vanskelig! Men de andre fagene går visst greit. Jeg er ferdig med kravene i «Antikkens filosofi», «Antikkens mytologi» tror jeg jeg er ferdig med, jeg har, så vidt jeg vet, fått godkjent det første arbeidskravet i «HIS-1001 – Europa formes». Jeg har med andre ord bare ett arbeidskrav igjen i HIS og muligens ett i ANK. Jeg håper det hjelper meg til å få hodet over vannet nå snart.

Med færre krav hengende over hodet, har jeg kunnet slappe av og kommet til hektene. Jeg har knapt vært hjemmefra, annet enn for å være på universitetet. Tirsdags- og torsdagsettermiddagene har jeg naturligvis vært og instruert, men det er nå to uker siden sist jeg var på egen trening. Jeg tenkte jeg skulle prøve å komme meg i gang igjen denne uka, men så viser det seg at morgendagens trening (altså tirsdag) er avlyst grunnet vinterferie. Men jeg får vel i hvert fall en rolig start på torsdag. Helgene har vært brukt på rollespill, da med Kjersti og Charlotte og med Robert.

Planer fremover? Vel, for det første burde jeg vel egentlig la være å skrive om slikt som dette. Jeg risikerer å miste respekt fra folk jeg setter pris på, og det er trist at det skal være slik. Men noen risikoer må man ta. Kanskje jeg finner lysten, orken, til å gjøre noe annet denne helga enn å bare være hjemme? Kanskje en tur på besøk? Forrige helg var jeg på besøk hos Anneli noen timer og så True Blood, og det var jo trivelig. Det blir kanskje et besøk denne helga også, og jeg skal fundere på om jeg skal driste meg til å møte vennene jeg faktisk har her oppe også. Vi får se hva som skjer.
Den kanskje viktigste forandringen for meg, er at jeg endelig har tatt mot til meg og fortalt Ingrid-Elin og Robert om hvordan jeg har det og hva som har skjedd. Det er godt å ha god familie.

5 kommentarer :

  1. Det var godt å lese:D Det var dette jeg siktet til i min tidligere kommentar! Jern i ilden og alt det der. Du må ikke bli utbrent og utslitt før du hvert fall er 89 år! Da er det greit! Var redd for at du skulle ha "for mye i hodet"! Kansje du kommer på besøk en dag da?!?

    SvarSlett
  2. For det første har du ingen grunn til å tro at du vil miste respekt fra noen som helst. Ærlighet er en dyd, og hvis noen ikke setter pris på det, så er det de som ikke fortjener respekt.

    Ikke bekymre deg for mye om universitetet. Jeg tilbrakte altfor mye tid med å gjøre det samme, og det tjener liten nytte. Ta det med ro.
    Jeg lærte etterhvert at jeg hadde en tendens til å være for streng med meg selv, og at jeg ikke var i stand til å tillate feil i arbeidet mitt. Tror det går i familien. Prioritering er nøkkelen. Hvis du har noe som glir unna ganske lett, la det gli og sett litt ekstra muskler på det du synes er vrient. Hvis det er for vrient selv om du bruker mye tid på det, tillat en middels karakter, og fokuser heller på gode karakterer i det du vet at du mestrer.

    SvarSlett
  3. I second that first part!!

    SvarSlett
  4. Ærlighet er en dyd ja, og i følge romerne var hardt arbeid også det, men du har helt rett i at det kan være lurt å lære seg å prioritere. Jeg har nå endelig greid å tenke såpass langt nå, så forhåpentligvis vil det gi seg utslag i atskillige endringer i hverdagen; i hvert fall etter hvert.

    SvarSlett
  5. Er helt enig i det de tidligere kommentarforfatterne her har skrevet!

    Det ER viktig å slappe av iblant også! Om så "bare" å gå en tur med Kjersti; komme seg ut av huset; ta en pause fra arbeidet.

    Og om du trenger en langvarig pause langt fra folkeskikken, har jeg sovesofa =)

    SvarSlett

Jeg har nå valgt å ta sjansen på å la alle som ønsker skrive en kommentar. For å forhindre uønskede robotkommentarer, har jeg valgt å slå på kommentarmoderering.

Ta hensyn, og les over det du har skrevet før du sender det.