tirsdag 1. mars 2011

D&D: Å begynne med rollespill

Svein Ketil skrev en kommentar til innlegget mitt titulert «D&D: kalender», der han skrev:

Dark Elf Trilogy er en bra serie:) Digger Drizzt og Montolio^^
Er D&D vanskelig å lære seg?, alltid hatt lyst å prøve

Når det gjelder Salvatores bøker: helt enig! Spørsmålet derimot, er litt mer komplisert å svare på.

Å «lære» seg D&D behøver ikke å være vanskelig i det hele tatt. Det du trenger er noen gode venner, terninger, og aller helst regelbøkene. Hver spiller bør ha en egen kopi av Player’s Handbook, og den som skal lede spillet bør også ha en kopi av Dungeon Master’s Guide og Monster Manual. Men, og det er et stort «men», det er faktisk ikke absolutt nødvendig å ha bøkene. Alle reglene er åpent materiale, og kan leses på for eksempel D20 System Reference Document. Personlig foretrekker jeg D&D versjon 3,5, og det er det jeg omtaler her og i alle andre poster. D&D versjon 4 kan ta seg en bolle.

Det viktigste man trenger for å spille spillet, er evnen til å samspille med andre. For noen er skuespillet det viktigste, mens for andre er det terningkastingen, og andre spillere igjen er midt i mellom. Det kommer fullstendig an på hvilken type gruppe du befinner deg i. I gruppene jeg kjører, med ett unntak, er rollespilldelen svært viktig, og vi har i disse gruppene tatt i bruk regler fra Book of Erotic Fantasy for sex, graviditet og ekteskap, og andre morsomme eskapader, mens i en av de andre gruppene føler noen av de yngre spillerne seg noe ukomfortabel med det, så jeg har lagt være å vektlegge dette aspektet.

DM-ens (betyr ‹Dungeon Master›) rolle, er å skape eventyret og verden som spillerne gjennom karakteren, rollefiguren sin, lever i. Den aller beste måten å lære seg spillet på, er å finne noen som allerede driver med D&D, og bli med i gruppen deres. Gjennom å spille spillet får du raskt en følelse for hva det dreier seg om. DM-en har garantert god nok kjennskap til reglene til at du kan fortelle hva du har lyst til å gjøre, og så instruerer han eller hun deg i hvordan du løser det i henhold til reglene.

Da 3.5 kom, fikk det flere priser (hvis jeg ikke tar feil) for hvordan spillmekanikken løste mange av spillets utfordringer. Mye av det som tidligere var tregt å tungvindt å løse, ble strømlinjeformet. En del av det ble, vel å merke, endret på bekostning av detaljer og realisme, men til gjengjeld ble spillet raskere og for mange atskillig enklere både å bli kjent med og å spille.

Dersom du har et ønske om å bli kjent med D&D, se om du finner noen i vennegjengen eller dens videre forbindelser som driver med det, eller søk på nettet. Alternativt: Jeg prøver (litt fortvilt) å få i gang en gruppe som skal spille via Skype. En slik måte å spille på vil jeg ikke anbefale for en som prøver å bli kjent med spillet, siden det tar bort en del av den umiddelbare kommunikasjonen og spenningen som ligger i rommet når man har samlet en gruppe folk i stua si, men det er en løsning jeg herved tilbyr dersom det er interessant for deg.

Dersom du ønsker flere svar på spørsmålene dine, er det bare å spørre.

4 kommentarer :

  1. Hei, jeg er har søkt rundt etter noen som skal ha en kampanje d&d, har kjøpt bøkene og vi er en gjeng venner som trenger en DM som kan hjelpe oss litt igang. ta gjerne kontakt på ben.borgan@gmail.com hvis du har lyst.

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann.

      Dere bor i Tromsø, tipper jeg? Hvis så, skal det ikke være noe problem å hjelpe dere å finne en DM. Hvis ikke jeg selv har tid, vet jeg flere som kan ha mulighet. Jeg sender deg en e-post med kontaktdetaljer.


      Mvh.
      Tor-Ivar Krogsæter.

      Slett
  2. Hei, har prøvd å kontakte deg via google +.
    Hvis du fortsatt driver med rollespill kan du gjerne ta kontakt
    hanschristianbjerk@gmail.com

    Bor i Tromsø.
    Er en stund siden jeg har spillt det nå. Men har mangegode minner

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg spiller fortsatt rollespill, men det er dessverre sjeldnere enn jeg skulle ønske. Vi har også rollespillgrupper på Imladris (på UiT), så du kan jo stikke en tur innom der en dag og sjekke hvilke muligheter som finnes. Fra og med i kveld av (kl. 17.00) starter en Buck Rogers-kampanje (forhåndslagde roller; alt ligger tilgjengelig til enhver tid; stikk-innom-når-det-passer-spill).

      Slett

Jeg har nå valgt å ta sjansen på å la alle som ønsker skrive en kommentar. For å forhindre uønskede robotkommentarer, har jeg valgt å slå på kommentarmoderering.

Ta hensyn, og les over det du har skrevet før du sender det.