Jeg var en tur innom Metanoia.org som jeg henviser til i sitatet mitt, og leste litt om det som står der. Da kom jeg over teksten “Handling a Call from a Suicidal Person”, som jeg ikke har lest på veldig lang tid. Jeg fant ut at det er på tide at den blir oversatt til norsk, for det er en veldig god veileder som jeg selv har tatt meg i å ønske at andre hadde lest.
Hvordan håndtere en telefon fra en suicidal person
- Vær deg selv. “De rette ordene” er uviktige. Hvis du er bekymret, kommer stemmen og væremåten din til å vise det.
- Lytt. La personen få gi fra seg fortvilelsen, frigjøre sinnet. Hvis vedkommende gis sjansen til å gjøre dette, kommer han eller hun til å føle seg bedre når samtalen er ferdig. Uansett hvor negativ samtalen virker, er det faktum at den fant sted et positivt tegn, et rop om hjelp.
- Vær sympatisk, ikke-dømmende, tålmodig, rolig, aksepterende. Den som ringer har gjort det rette ved å ta kontakt med en annen person.
- Hvis den som ringer sier “Jeg er så deprimert at jeg ikke orker mer,” så still spørsmålet: “Har du selvmordstanker?” Du planter ikke idéer i hodet hans. Du gjør en god ting for ham. Du viser at du er bekymret, at du tar ham alvorlig, at det er i orden for ham å dele smerten sin med deg.
- Hvis svaret er ja, kan du begynne å stille følgende serie spørsmål: Har du tenkt på hvordan du vil gjøre det (PLAN); Har du det du trenger (MIDLER); Har du tenkt på når du vil gjøre det (TID). 95% av alle selvmordsringere kommer til å svare nei i løpet av denne spørsmålsserien eller svare at tidspunktet er satt til en eller annen gang i fremtiden. Dette vil være lettende for dere begge.
- Det å snakke om problemene en stund letter på den suicidales ensomhet og oppsamlede følelser, og gjør vedkommende oppmerksom på at en annen person bryr seg og gir følelsen av å bli forstått. De blir også slitne – kjemien i kroppen forandrer seg. Disse tingene fjerner den verste oppilnede følelsen og hjelper dem gjennom en dårlig natt.
- Unngår argumentasjon, problemløsing, rådgiving, raske henvisninger, forkleining og å gjøre så den som ringer får følelsen av å måtte forsvare de suicidale følelsene hans. Det viktige er ikke hvor ille problemet er, men hvor vondt det er for den som har det slik.
- Hvis personen har spist tabletter, få detaljene (hva, hvor mye, alkohol, andre medikamenter, siste måltid, generell helsetilstand) og ring Giftsentralen på 22 59 13 00. En annen person kan ringe mens du snakker med personen, eller du kan få personens samtykke og gjøre det selv på en annen person mens den som ringte deg kan høre din side av samtalen. Hvis Giftsentralen anbefaler umiddelbar medisinsk hjelp, spør om den som ringte deg har en slektning, venn eller nabo i nærheten som kan hjelpe med transport eller ambulansen. I noen tilfeller kommer personen i første omgang til å nekte medisinsk hjelp. Husk at telefonoppringingen er et rop om hjelp og vær ved ham på en sympatisk og ikkedømmende måte. Spør om adressen og telefonnummeret i tilfelle han ombestemmer seg. (Ring eventuelt nummeret for å forsikre deg om at det er opptatt.) Hvis du tilhører en organisasjon og dere ikke sporer samtaler, husk å si det til ham.
- Ikke gjør det alene. Få hjelp under samtalen og debrif etterpå.
- Den som ringer deg kan være bekymret om noen andre som er suicidale. Bare lytt, forsikre ham om at han gjør det rette ved å ta situasjonen på alvor, og sympatiser med den stressende situasjonen hans. Med litt støtte, greier mange tredjeparter å finne en fornuftig handlingsplan selv. I de sjeldne tilfellene der tredjeparten faktisk er førsteparten, vil bare det å lytte gjøre deg i stand til å nærme deg problemet hans. Du kan spørre “Har du noensinne vært i en situasjon der du har tenkt på selvmord?”
- Den viktigste ressursen for håndtering av smerte er hjelp fra en som er utdannet innen behandling av psykiske problemer. En person som føler seg suicidal bør få hjelp, og få det så raskt som mulig.
Av David L. Conroy, PhD. Gjentrykk på Metanoia.org med tillatelse.
Oversatt av Tor-Ivar Krogsæter.
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar
Jeg har nå valgt å ta sjansen på å la alle som ønsker få kommentere. For å forhindre uønskede robotkommentarer, har jeg valgt å slå på kommentarmoderering.
Ta hensyn og les over det du har skrevet før du sender det; et lite øyeblikk ekstra kan ofte gjøre verden et lite knepp bedre.