onsdag 9. februar 2011

D&D: Skjema for verdi- og utstyrsoversikt

Skjerbilde av skjemaet for utregning av største veksel i middelalderske myntenheter.

Cordelia og Mmimas' verdier har blitt enorme, og de har nå vært nødt til å gå gjennom notatene sine her og der for å finne ut hva de faktisk har (og det er mye (!) – bl.a. nesten 200 000 GP i felleskassa), siden de nå, når de skal ut og trene for nivåøkning, skal selge unna det de ikke trenger. Så jeg fant ut at jeg ville unngå det problemet nå som jeg har startet på soloeventyret til Robert, med hobbitpresten Bergwin Nøtteknekker som sjef, og lagde et skjema for å holde oversikt over verdiene en har.

De som har interesse av en kopi, må gjerne ta kontakt.

Funksjoner:

  1. Regnearket bruker følgende verdier:
    1. GK (gullkrone) tilsvarer det engelske pundet på 1200-tallet, lik 20 skilling.
    2. SM (sølvmark) tilsvarer det engelske sølvmarket, lik ⅔ av et pund.
    3. gp (gullpenning) tilsvarer den engelske skillingen, lik 12 pence (=penninger).
    4. sp (sølvpenning) tilsvarer den engelske penningen.
    5. kø (kobberøre) tilsvarer en farthing, altså en fjerdedel av en penning.
  2. Regnearket regner om verdiene tastet inn i sølv til 1:20:240-systemet, men tar også med sølvmark og kobberøre.
  3. Overskriften viser totale verdier i størst mulig veksel.
  4. For enkel konvertering fra D&D-bøkene, er 1 D&D-sp lik 1 sølvpenning.

1 kommentar :

  1. Jeg må nesten nevne det: Arket er i Excel-format inntil videre. OpenOffice er MYE bedre å jobbe med slikt i, har jeg funnet ut (noe som i grunn ikke overrasket så veldig). Det ser bedre ut, og man har langt flere muligheter til å finjustere skjemautseendet (i hvert fall som jeg har funnet så langt).

    SvarSlett

Jeg har nå valgt å ta sjansen på å la alle som ønsker skrive en kommentar. For å forhindre uønskede robotkommentarer, har jeg valgt å slå på kommentarmoderering.

Ta hensyn, og les over det du har skrevet før du sender det.