onsdag 2. februar 2011

D&D: forenklet beregning av nedtyngethet

Skålvekt med d20 og gammel bok

At D&D-skaperne valgte å bruke pund som grunnenhet i D&D er naturligvis begrunnet med Gygax og kompanis bakgrunn som amerikanere, men også Gygax' historiske interesse og grundighet, som man kan se ved flere anledninger. (Exempli gratia Gygax om Conan, Gygax om religion, Gygax om miniatyrer, Gygax om Chainmails grad av fantasielementer.) På Delta's D&D Hotspot fant jeg et interessant system for å forenkle dette. Pund er vel og bra, men det blir til slutt fryktelig komplisert å holde oversikten på hvor mye man bærer. Han har derfor lansert et forslag til et virkelig strømlinjeformet, raskt og enkelt system for å finne ut hvor mye man bærer, som i tillegg gir en større grad av historisk nøyaktighet. Prinsippet er enkelt:

  1. 1 stein = 14 pund
  2. Man må kun behandle små, ettsifrede tall.
  3. Med utgangspunkt i OD&D-listene, lister han opp følgende eksempler:
    • 4 stone -- Plate mail.
    • 2 stone -- Chain mail.
    • 1 stone -- Leather, shield, polearm, halberd, pike, two-handed sword, morning star, flail, battle axe, staff, pole, standard rations, 1000 coins
    • 1/3 stone -- Helmet, sword, spear, mace, handaxe, bow, arrows, water/wineskin, lantern, torches, rope, spikes, iron rations
    • Alt annet ignoreres, med mindre man får veldig mange av en gjenstand
Som eksempel på hvor raskt det kan gjøres, gir han følgende liste:
  • Plate mail (4)
  • Battle axe (1)
  • Shield (1)
  • Helmet (*)
  • Mace (*)
  • 50' Rope (*)
  • 12 Iron spikes (*)
  • Iron Rations (*)
  • Backpack
  • Small sack
  • Dagger
Det som står i stjerner, er såpass tungt at det tas med i regnestykket som en tredjedels stein. De øvrige regnes ikke med. Regnestykket blir slik:
4 + 1 + 1 [3 + 2 tredjedeler rundet av opp =] 2 = 8.

Når det gjelder bruken av det i forhold til styrke, vet vi at det er tre grader av å være tynget: lett, middels og tung (tilsvarende med rustning). Systemet med stein kan lett overføres til dette:

  1. Når antall stein ≤ ⅓Str: = lett
  2. Når antall stein ≤ ⅔Str: = middels
  3. Når antall stein ≤ 11Str: = tung
  4. Når antall stein ≤ 21Str: = overtynget, maks halv fart.

Jeg har spurt han om hvordan dette fungerer med firbeinte skapninger, og skal kikke litt på reglene for 3.5 for å se hvordan dette eventuelt kan overføres. Jeg er i hvert fall besnæret av simplisiteten og elegansen i løsningen hans.


For øvrig kan jeg referere til den tidligere artikkelen min Mål til bruk i middelalderrollespill, der jeg tar for meg lengde- og volumenheter. Areal og vekt vil bli tatt ved en eller annen senere anledning.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar

Jeg har nå valgt å ta sjansen på å la alle som ønsker skrive en kommentar. For å forhindre uønskede robotkommentarer, har jeg valgt å slå på kommentarmoderering.

Ta hensyn, og les over det du har skrevet før du sender det.