tirsdag 22. februar 2011

Revolusjonsånd

av 김남주 (Kim Nam-ju)

Plakat til minne om Kim Nam-ju etter hans død i 1994 / 김남주

Muligens bilder av Kim Nam-ju. De er hentet fra OhMyNews.com og ut fra det jeg greide å tolke av Google-oversettelsen, samt tid for dødsfall, virker det sannsynlig at det er han man kan se her.

Kim Nam-Ju levde fra 1946 til 1994 og var en militant sosial og politisk aktivist helt siden universitetsdagene hans. Han ble dømt til femten års fengsel for den politiske aktiviteten sin i 1979. Det første utgivelsen av diktene hans var i 1984. I 1988 ble han løslatt fra fengsel, og noen få uker senere giftet han seg. Han døde i februar 1994.

Kilde: http://hompi.sogang.ac.kr/anthony/KimNamJu.htm, 2011-02-22 kl. 21.31. Egen oversettelse.

Ei natt jeg var så opptatt
med kona mi i senga
falt en tanke meg inn
jeg sto plutselig opp
og skreiv i notatboka:
fordi du ikke er heit eller kald
bare lunken
vil jeg spy deg ut av min munn.

Fritt etter Johannes åpenbaring 3.15–16. Irettesettelse av de som sympatiserer med revolusjonær ånd, men er passive og egoistiske i praksis.

Fra Hanen har galt : Helten har gjort alt han måtte gjøre, gjendiktet av Erling Kittelsen og Vladimir Tikhonov, H. Aschehoug & co (2004), s. 114.

Kommentar til bildet til venstre:

Linje to romanisert blir «Kim Nam-ju san-saeng min-ju-sa-hui-jang» De to første ordene er i hvert fall «Kim Nam-ju lærer». Under bildet står det 1994-2-16. Han døde i feburar 1994, så jeg regner det som veldig sannsynlig at det er han det er snakk om.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar

Jeg har nå valgt å ta sjansen på å la alle som ønsker skrive en kommentar. For å forhindre uønskede robotkommentarer, har jeg valgt å slå på kommentarmoderering.

Ta hensyn, og les over det du har skrevet før du sender det.