I rollespillene mine er sex en del av spillet, og med det følger det gjerne graviditet. I gruppa mi «Hackmaster fēminae χᾰ́ους» («Kaoskjerringane») har jeg for øyeblikket tre gravide eventyrere (eller to), så disse reglene kommer godt med. Men det er én ting jeg ikke har visst hva er: System Shock. Hva er det?
Opphav
Jeg begynte først å bruke dette regelsettet da vi spilte i Fellstad, som du kan lese mer om i for eksempel post Ⅰ, Ⅱ og Ⅲ om generering av Fellstad, eller ganske enkelt med å se på emneknaggen Fellstad. Både Mmimas og Cordelia hadde et heftig sexliv i spillet, så det ble flere unger med tida. Med slikt kom det selvsagt noen utfordringer, og jeg så meg nødt til å finne ut av hvordan jeg skulle løse dette.
Jeg brukte mye tid på nettfora på den tida, særlig på D&D-fora, men også en del generelle rollespillfora. Jeg husker ikke akkurat hvor det var jeg kom over dette regelsettet, men etter å ha lest det, fant jeg ut at dette var det rette for meg. Det hadde regler for hele prosessen bortsett fra å bli gravid (noe jeg seinere fikk dekt av Book of Erotic Fantasy), herunder:
- graviditetsstadier
- humørsvingninger
- morgenkvalme
- endringer i grunntrekk (evnepoeng)
- endringer i kroppsfunksjoner (tissetrengt)
- endringer i trolldomskasting og fare for feilkasting
- vektøkning
- matbehov og matlyst
- endringer i ferdighetsdyktigheter
- hastighetsendringer
- hvilebehov
- reirbehov: skape et koselig, trygt hjem
- spontanabort
- fødsel
- å komme seg etter fødsel
Det kommer neppe som noen overraskelse at dette har bydd på mye underholdende, som da vi spilte Hackmaster i går og de skulle i kamp, hvorpå stresset kamp medførte krevde humørendringssjekk: Achillea ble sturende, Frodina ble optimistisk og Tuksu ble i heie-humør. For en gjeng …!
System Shock i graviditetsreglene
Når jeg seinere har blitt bedre kjent med AD&D, har jeg etter hvert funnet ut at de tingene som tilsynelatende var D&D i regelsettet (som for øvrig heter «When Does the Stork Come?»), men som ikke var det jeg ventet (prosentverdier på ferdighetersjekker er ett eksempel), faktisk peiker tilbake til AD&D, formodentlig versjon 2. Her er det som står om System Shock:
The chance for a successful birth is based on the following formula (use mom’s stats): success % = System Shock + (2 × Strength)
Litt lenger ned står dessuten dette:
The GM has two options for an unsuccessful birth. Kind GMs can make the mother make a system shock ∕ 2. If she succeeds then the child makes a roll to check for failure on the table based on the following formula: (system shock ∕ 2) − 1 for each day premature. (NOTE: subtract 10 % from the table for each day the child is premature.) This option gives the character and child a second chance. A more sinister GM can require a roll on the table without any second chances.
For ordens skyld, her er tabellen fra regelsettet:
Jeg har rettet skrivefeil i den opprinnelige tabellen. | |
01–40 | child dies |
---|---|
41–80 | mother dies |
81–98 | both die |
99–00 | both live (one last chance for success) |
Merknad per 5. november 2023: Om spontanabort
Jeg tok ikke noe med over om spontanabort, men siden dette nå har blitt posten der jeg presenterer fødselsreglene, kan det være greit å ha det med. Reglene er enkle: Hvis rolla får mer enn 50 % skade, står hun i fare for å spontanabortere: I de første tre stadiene er sjansen 50 %, i det neste tre 25 % og i de tre siste igjen 50 %, men da i stedet i form av for tidlig fødsel (med mulighet for å overleve, dog med de samme kravene som nevnt under i form av å sjekke mot å forblø, indre skader, systemsjokk osv.).
I de to første tilfellene får mora 3t4 timer på seg til å finne en prest; en som kan noen av trolldommene jeg skreiv om i Rollespel: Trolldom for mødre er perfekt til slike jobber. Presten må kaste (i D&D-sjargong) Cure Critical Wounds for å redde ungen.
Men denne helinga er ikke det eneste som må til for at ungen skal overleve. Ungen må i tillegg klare en systemsjokksjekk ut fra moras utholdenhet for å klare seg. I tillegg til dette er det 25 % sjanse for at mora begynner å forblø, som påfører henne 3t6 poeng interne skader; i Hackmaster blir dette da gjennomborende terninger.
System Shock i Advanced Dungeons & Dragons
Hva har AD&D å si om saken? Jeg fant et spennende dokument på nett nå i dag som kanskje kan være opphavet til dokumentet jeg har sitert over (hvis forfatter og opphavskilde jeg ikke lenger har). Dokumentet er 123 sider maskinskrevet tekst om alt om sex fra A til Å. Du kan se innholdsfortegnelsen i kommentaren nedenfor; referansen til Bitnet sier det meste om alderen på dokumentet.
Innholdsfortegnelsen fra The Complete Guide to AD&D Unlawful Carnal Knowledge:
- Initial Reactions to this Guide
- Preface
- The Wild-Thing Rules
- Conception: What are the odds?
- Pregnancy In AD&D?
- When Does the Stork Come?
- Spells for the Mother
- Fetal Alcohol Syndrome
- Sexual Tendency
- The Bitch Rule
- The Rack Critical Hit Chart: For Men Only
- Seduction: More Than Reaction Rolls
- Non-Weapon Proficiencies
- Sexualis Morbus (Sexual Diseases)
- Sexual Insanity?
- Sex and Sexuality in the Realms
- Spells with Zip
- Clerics Would Use These Spells?
- A Bard’s Sexual Spell-Songs
- Sexual Psionic Powers
- Magic Items Your Mom Wouldn't Approve of
- Cupid’s Chaotic Arrows
- Houri: Wizard Kit
- Seducer: Wizard Kit
- “I’m Just A Gigolo …” Gigolo: Bard Kit
- Getting to Know a Prostitute (Random Generator)
- Filling the House of Ill Repute
- Case: The Blue Tavern (Entertainment And Pleasure)
- A New Look at Old Monsters
- Porno Periodicals of Humanoids
- An Abyss Level
- Adventuring Ideas
- Has Anyone Played a Homosexual Character?
- Plots for Homosexual Characters
- Other Related Reading Materials
- A Few Good Stories
- Special Thanks
- The Internatinal Bitnet Address Book
- The Bitnet Controversy of the Guide
- Bitnet Address of Guide Contributers
Jeg har et lite utvalg av AD&D-bøker, deriblant Advanced Dungeons & Dragons: Dungeon Master Guide for the AD&D Game andre utgave fra 9. februar 1989 (førsteutgave, faktisk!), heretter DMG; og Advanced Dungeons & Dragons 2nd Edition: Player’s Handbook fra januar 1989, heretter PHB. (Denne sistnevnte fikk jeg i gave fra Jens-Arthur.) Her er hva sistnevnte har å si:
System Shock states the percentage chance a character has to survive magical effects that reshape or age his body: petrification (and reversing petrification), polymorph, magical aging, etc. It can also be used to see if the character retains consciousness in particularly difficult situations. For example, an evil mage polymorphs his dim-witted hireling into a crow. The hireling, whose Constitution score is 13, has an 85 percent chance to survive the change. Assuming he survives, he must successfully roll for system shock again when he is changed back to his original form or else he will die.
PHB, s. 15
DMG-en utbroderer ikke dette noe mer, faktisk har den kun en referanse til PHB s. 21, men dette må være til en annen utgave enn den jeg har. Så hva er regelen man da trenger for å kunne handheve dette? Ganske enkelt en tabell, og her er den, sitert fra PHB-en nevnt over:
Ability Score | Hit Point Adjustment | System Shock | Resurrection Survival | Poison Save | Regeneration |
---|---|---|---|---|---|
Evneverdi | Helsepoengjustering | Organismesjokk1 | Gjenoppvekkingsoverlevelse | Giftredning | Regenerering |
Fra Advanced Dungeons & Dragons 2nd Edition: Player’s Handbook. TSR, Inc. / TSR Ltd.; Lake Geneva, USA / Cambridge, United Kingdom, 1989. ISBN 0-88038-716-5. 11. trykking. | |||||
1 Eller «kroppssjokk» | |||||
* Parenthetical bonus applies to warriors only. All other classes receive maximum bonus of +2 per die. | |||||
** All 1s rolled for Hit Dice are automatically considered 2s. | |||||
*** All 1s and 2s rolled for Hit Dice are automatically considered 3s. | |||||
**** All 1s, 2s and 3s rolled for Hit Dice are automatically considered 4s. | |||||
1 | −3 | 25 % | 30 % | −2 | Nil |
2 | −2 | 30 % | 35 % | −1 | Nil |
3 | −2 | 35 % | 40 % | 0 | Nil |
4 | −1 | 40 % | 45 % | 0 | Nil |
5 | −1 | 45 % | 50 % | 0 | Nil |
6 | −1 | 50 % | 55 % | 0 | Nil |
7 | 0 | 55 % | 60 % | 0 | Nil |
8 | 0 | 60 % | 65 % | 0 | Nil |
9 | 0 | 65 % | 70 % | 0 | Nil |
10 | 0 | 70 % | 75 % | 0 | Nil |
11 | 0 | 75 % | 80 % | 0 | Nil |
12 | 0 | 80 % | 85 % | 0 | Nil |
13 | 0 | 85 % | 90 % | 0 | Nil |
14 | 0 | 88 % | 92 % | 0 | Nil |
15 | +1 | 90 % | 94 % | 0 | Nil |
16 | +2 | 95 % | 96 % | 0 | Nil |
17 | +2 (+3)* | 97 % | 98 % | 0 | Nil |
18 | +2 (+4)* | 99 % | 100 % | 0 | Nil |
19 | +2 (+5)* | 99 % | 100 % | +1 | Nil |
20 | +2 (+5)** | 99 % | 100 % | +1 | 1/6 turn |
21 | +2 (+6)*** | 99 % | 100 % | +2 | 1/5 turn |
22 | +2 (+6)*** | 99 % | 100 % | +2 | 1/4 turn |
23 | +2 (+6)**** | 99 % | 100 % | +3 | 1/3 turn |
24 | +2 (+7)**** | 99 % | 100 % | +3 | 1/2 turn |
25 | +2 (+7)**** | 100 % | 100 % | +4 | 1/1 turn |
Øvrige merknader
Det kan være greit å ha med de øvrige merknadene fra boka, så man vet hva som menes med gjenoppvekkingsoverlevelse, giftredning og regenerering også, så her følger det:
Resurrection Survival lists a character’s percentage chance to be successfully resurrected or raised from death by magic. The player must roll the listed number or lesss on percentile dice for the character to be revived. If the dice roll fails, the character is dead, regardless of how many times he has previously been revived. Only divine intervention can bring such a character back again.
Poison Save modifies the saving throw vs. poison for humans, elves, gnomes, and half-elves. Dwarves and halflings do not use this adjustment, since they have special resistances to poison attacks. The DM has specific information on saving throws.
Regeneration enables those with specially endowed Constitutions (perhaps by a wish or magical item) to heal at an advanced rate, regenerating damage taken. The character heals 1 point of damage after the passage of the listed number of turns. However, fire and acid damage (which are more extensive than normal wounds) cannot be regenerated in this manner. These injuries must heal normally or be dealt with by magical means.
PHB, s. 15
Det kan kanskje være verdt å nevne til slutt at formateringa av tabellen hva gjelder det siste, er riktig; det er ikke brøker. Man skal altså lese det som ett [helsepoeng] per x turer
der x er lik den andre verdien.
Oppsummering
Så hvordan bruker man dette? Det første er å finne ut om fødselen er vellykket. Formelen er organismesjokk pluss dobbel styrke, så hvis jeg nå kaster verdiene for ei tilfeldig rolle, og får følgende: styrke 9/22, intelligens 10/48, visdom 8/39, smidighet 10/12, utholdenhet 7/70, utseende 14/45, karisma 13/29. Jeg kaller henne Ingvei, etter posten min med D&D-navn. Hun er både fin å se på og godt likt, men noe naiv, og hun har ikke vært signet med den sterkeste kroppen, verken hva gjelder rå styrke eller utholdenhet. Brukbart smidig, da, det skal hun ha.
Ingvei har greid å bli gravid, og det er klart for fødsel. Formelen fra over var success % = System Shock + (2 × Strength). Med utholdenhet på begredelige 7/70 og styrke på 9, er kastet hun må klare 55 + 18 = 73 eller mindre på en prosentterning. Hun er klar til å føde, kaster terningen, og får … 93. Å fan. (Jeg kaster faktisk analoge terninger her, nå mens jeg skriver dette.)
Da, siden jeg er vennlig, sjekker jeg om ungen likevel kan overleve med formelen system shock ∕ 2. Den halve verdien hennes er 27 (rund alltid av i spillerens disfavør), så jeg kaster … og får 16. Det står videre i regelen at If she succeeds then the child makes a roll to check for failure on the table based on the following formula: (system shock ∕ 2) − 1 for each day premature. (NOTE: subtract 10 % from the table for each day the child is premature.)
Man må forstå det slik at barnet bruker moras verdier, og slik står det da også over: Of course, the child must make a system shock based on the mother’s constitution to survive.
Jeg kaster en terning (t10) sånn her og nå for å sjekke hvor mange dager før tida ungen kommer i dette hypotetiske eksempelet. (Jamfør Pan American Health Organization fødes cirka 1⁄10 av unger for tidlig.) Jeg fikk en åtter, så ungen er ikke for tidlig født. Jeg trenger derfor ikke å redusere den halve organismesjokkverdien med x per dag for å være for tidlig født. Jeg kaster terningen og får … 91: et fullstendig feilet kast.
Dermed er det ingen utvei. Jeg må kaste på tabellen for å sjekke om noen av dem overlever. Siden ungen ikke er for tidlig født, trenger jeg ikke å redusere verdien med x × 10 % per x dager, så jeg kan kaste med full verdi og har dermed en toprosents sjanse for at begge overlever. Jeg kaster terningen for Ingvei og får … 38. Dermed er resultatet klart. Ingvei dør, ungen lever, og spilleren har nå fått et endelig punktum for rolla si. Spennende og tragisk på én gang!
Dette gir dermed utmerkede muligheter for å rollespille. Oppsøk jordmor og/eller en klerk for å få hjelp til å øke sjansen for at graviditeten lykkes. Noen som er skikkelig gode i førstehjelp kan hjelpe rolla betydelig her, jamfør reglene i ferdighetskapitlet. Dette gir også spilleren gode grunner til å samråde med hakkemesteren sin om hvordan ting skal gjøres når fødselen nærmer seg, og kanskje til og med grunner til å haste av gårde til en by? Med risiko følger muligheter til flotte belønninger, og spenninga spilleren kjenner på når spilleren vet at det er en reell sjanse for at dette går galt og vet hvorfor, gjør at tap lettere føles rettferdig og seier føles så mye mer fortjent, tjent og belønnende.
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar
Jeg har nå valgt å ta sjansen på å la alle som ønsker få kommentere. For å forhindre uønskede robotkommentarer, har jeg valgt å slå på kommentarmoderering.
Ta hensyn og les over det du har skrevet før du sender det; et lite øyeblikk ekstra kan ofte gjøre verden et lite knepp bedre.