Tilbakeblikk
Dette blir den siste posten i serien om Fellstads demografi. Jeg har til nå funnet ut hvilke PC- og NPC-klasser byens befolkning har, hvem som styrer byen, hvordan de grunnleggende tenker om lov og orden og hvor mye midler de har tilgjengelig; alt dette i posten D&D: Fellstads demografi. I post nummer to skrev jeg om hvilke yrker de mer ordinære borgerne har, og fant ut ganske så mye om det. Nå er det på tide å ta for seg siste steg av hvordan definere landsbyen. Jeg håper at når dette steget er fullført, skal jeg (og du, kjære leser), ha fått en god nok gjennomgang av de to metodene til å raskt og enkelt kunne anvende dem på nye byer i middelalderfantasiverden.
For første post i denne serien, se D&D: Fellstads demografi Ⅰ, skrevet 4. mars 2012.
Forrige post i denne serien, D&D: Fellstads demografi Ⅱ, ble skrevet 19. mars 2012.
Lenke til denne posten i serien, D&D: Fellstads demografi Ⅲ, som ble skrevet 31. mars 2012.
Diverse gjenstående informasjon
Landsbyens størrelse i areal
Landsbyens utstrekning må nesten defineres, og middelalderdemografisiden har en skala å by på. Med 150 personer per hektar, og én hektar værende lik 10 dekar/mål, blir det greit å finne ut hvor stor byen er («mål» er her ment å forstås både som det standardiserte målet på 1000 m2 og som det gamle målet på 10 000 kvadratfot (omtrent 984 m2), som utgjorde et kvart tønneland). Jeg skal gjøre det litt systematisk, så det er enklere å se metoden:
- 1 hektar = 10 dekar = 10 mål ≈ 2½ tønnemål
- Personer per areal:
- 1 hektar understøtter 150 personer, så
- 1 mål understøtter 15 personer, så
- 1 tønnemål understøtter 60 personer.
- Fellstads utbredelse:
- Med 439 innbyggere må Fellstad dekke ikke mindre enn 3 hektar.
- 439 innbyggere krever tilsvarende 30 mål land.
- Dette tilsvarer et areal på 7½ tønnemål.
Husdyr i Fellstad
Middelalderdemografisida lister opp følgende statistikker for husdyr:
- Antall: 2,2 × innbyggertall.
- I Fellstad blir dette ↑768 husdyr.
- Fordelingsnøkkel: 68% fjærkre, 32% melk- og kjøttdyr.
- I Fellstad får man dermed 522 fjærkre og 246 melk- og kjøttdyr.
- Definisjoner:
- Fjærkre: høns, gjess, ender.
- Kjøttdyr: gris er best, for de eter alt; sau er det mye av i områder som driver mye med ull; storfe til kjøtt er kun vanlig i strøk av høyere velstand.
- Melkedyr: kyr er naturligvis gode melkedyr, men også geit, og av og til hopper.
- Arbeidsdyr: okser er gode trekkdyr, og gunstig fôr-messig; hester er også svært gode trekkdyr, bedre enn okser, men de er dyrere, da de krever dyrere fôr; for øvrig krever hester det forbedrede trekkåket; muldyr kan også brukes, dog i nordligere tempererte strøk er dette sjeldent å se.
Jordbruk i Fellstad
Det siste som gjenstår er å finne ut hvor stort landområde som kreves for at alle disse innbyggerne skal få maten de trenger. Når man tar utgangspunkt i en understøttingsevne på 180 innbyggere per kvadrat-mile, og vet at 1 mi2 ≈ 258 hektar = 2580 dekar = 2580 mål = 645 tønnemål, da kan man regne ut at de 349 innbyggerne (= 1,93888 × 180 ovenfor) krever ca. 1250 tønnemål land for å kunne fôres tilstrekkelig (folk, husdyr og alt inkludert); dette betyr at det krevdes 3,58166 tønnemål per hode. Men dette er et ubrukelig tall å arbeide med.
Med de tallene vi har over, får vi en pekepinn på hvor mye mat man fikk ut av et gjennomsnittlig jordbruksland. Men tallet med uendelige desimaler burde i dette henseendet endres for å bli mer – kan man våge seg å si? – brukervennlig. Fornuftige brøker er å foretrekke: hvis man regner jorda for å være noe mer fruktbar, kan man redusere tallet til ca. 3 tønnemål per hode, og får da understøttet en familie på åtte (barn, eldre og arbeidsdyktige) med 24 tønnemål land; hvis man i stedet regner jorda får å være dårligere å dyrke på, kan man regne 4 tønnemål per hode, og får da understøttet en familie på åtte med 32 tønnemål land; middelveien, som avsnittet over viser, beregner 3½ tønnemål per hode, og understøtter en åttemannsfamilie med 28 tønnemål land. Disse tallene kan òg brukes for å justere i forhold til grad av matvareimport, og gir følgende tabell:
Grad av matvareimport | ||||
---|---|---|---|---|
Lav | Middels | Høy | ||
Grad av fruktbarhet | Høy | 3½ | 3 | 2½ |
Middels | 4 | 3½ | 3 | |
Lav | 4½ | 4 | 3½ |
Jeg vet at Fellstad er i et temperert strøk, det er i et dalsøkk, men med relativt åpent terreng mot sør, og ingen høye fjell i øst. Det er steinete grunn under, men jorda er likevel rik grunnet godt med fukt og mye sollys. Ikke like mye jordbruk drives her som andre steder, så til tross for høy fruktbarhet må de degraderes til middels. Importen er i tillegg høy, så jeg kan konkludere med at de trenger bare 3 tønnemål per hode for å fôre hverandre. Dette gir 1047 tønnemål land i areal tilhørende Fellstad, som tilsvarer 4188 mål – eller 418 hektar – land til sammen som dyrkes av Fellstads innbyggere.
Navn på folk
Bakgrunn
Fra forrige post kan jeg sitere følgende:
I skrivende stund vet jeg altså at i tillegg til alt jeg fant ut forrige gang, har Fellstad også to skomakere, én pelshandler, to tilbydende stuepiker, to skreddere, én bartskjærer, én juvelér, én taverne, og av alle de yrkene landsbyen egentlig ikke har grunnlag for å understøtte, mindre bedrifter av følgende slag, én av hver: kakebaker, murer, snekker (tømrer), vever, tekstilselger, bøkrer (tønnemaker), vannbærer, skjede-/sliremaker, vinselger, hattemaker/modist, salmaker, hønseslakter, vedselger, magibu/magibutikk, bokbinder, slakter, ølselger, gipser, bolsmed/grovsmed, maler, repslager (taumaker) og bleker. Fellstad har blitt en travel liten landsby med litt av hvert å by på.
I tillegg har jeg lista fra den første posten, som fortalte meg at jeg hadde representanter for alle klassene, både NPC- og PC-klassene. Rasedemografien fortalte at det er 72% mennesker (317 stk), 10% dverger (43), 7% gnomer (30), 6% halvalver (27), 3% hobbiter (13), 2% alver (9) og ingen halvorker (elite-elitene (altså Mmimas, Cordelia, Henk og Kyrnyn) er ikke medregnet her). Dette gir følgende prosentvise sjanser til å få en gitt rase:
Rase: | d% fra | d% til og med |
---|---|---|
menneske | 1 | 72 |
dverg | 73 | 82 |
gnom | 83 | 89 |
halvalv | 90 | 95 |
hobbit | 96 | 98 |
alv | 99 | 100 |
halvork | — | — |
Metode og resultat
For å få en fornuftig fordeling av yrkene er det to ting jeg må gjøre. Jeg må se på hva landsbyens fokus er, altså gruvedrift og pelshandel. Det andre viktige er hvilke yrker landsbyen er sikret å kunne understøtte, deretter hvilke den har dels nok folk til å understøtte. Dette er for å kunne fordele eksperter, mestre og de som er av høyt nivå blant allmuen, på riktig måte. Når jeg dette vet, kan jeg gå videre til neste punkt.
Tittel | Ant. |
---|---|
skomakere | 2 |
pelshandlere | 1 |
stuepiketilbydere | 2 |
skreddere | 2 |
bartskjærere | 1 |
juvelérere | 1 |
taverneeiere | 1 |
Yrker delvis understøttet av innbyggertallet | |
Tittel | Ant. |
kakebaker | 1 av hver |
murer | |
snekker | |
vever | |
tekstilselger | |
bøkrer | |
vannbærer | |
skjedemaker | |
vinselger | |
hattemaker | |
salmaker | |
hønseslakter | |
vedselger | |
magibutikk | |
bokbinder | |
slakter | |
ølselger | |
gipser | |
bolsmed | |
maler | |
repslager | |
bleker |
For yrker som ikke er fysisk krevende: | For yrker som er fysisk krevende: |
---|---|
nivå 1–6 er voksen | nivå 1–12 er voksen |
nivå 7–12 er middelaldrende | nivå 13–20 er middelaldrende |
nivå 13+ er gammel | nivå 20+ er gammel |
Klasse | Nivå | Rase (d%) | Yrke | Alder1 | Kjønn2 | Navn |
---|---|---|---|---|---|---|
mester | 2 | menneske | skomaker | 22 | mann | Ægir |
mester | 1 | menneske | skredder | 24 | mann | Veridian |
mester | 1 | menneske | juvelérer | 27 | mann | Hallgeir |
aristokrat | 1 | menneske | ordfører | 23 | mann | Sargall |
barbar | 3 | menneske | bonde/jeger | 20 | mann | Torbjørn |
skald | 3 | menneske | notarius | 24 | kvinne | Fredgunn |
klerk | 1 | menneske | lege | 25 | mann | Sturla |
allmue | 13 | menneske | pelshandler | 58 | mann | [hobbitnavn] |
7 | hobbit | stuepiketilb. | 58 | mann | ||
7 | menneske | stuepiketilb. | 43 | mann | Reidar | |
4 | menneske | skredder | 26 | kvinne | Iverta | |
4 | menneske | bartskjærer | 33 | mann | Aslak | |
4 | menneske | taverneeier | 28 | mann | Ask | |
4 | alv | vinselger | 121 | mann | ||
2 | menneske | kakebaker | 19 | mann | Åmandir | |
2 | menneske | murer | 19 | mann | Hallgeir | |
2 | gnom | snekker | 50 | mann | ||
2 | halvalv | vever | 26 | mann | ||
2 | halvalv | tekstilselger | 26 | mann | ||
2 | menneske | ølselger | 21 | mann | Gunnar | |
2 | menneske | vannbærer | 19 | mann | Logar | |
2 | menneske | skjedemaker | 19 | kvinne | Guðlaug | |
1 | menneske | gipser | 18 | mann | Inge | |
1 | menneske | bolsmed | 18 | mann | Tandor | |
1 | menneske | maler | 17 | mann | Veridian | |
1 | menneske | repslager | 17 | mann | Kyrjosj | |
druide | 1 | menneske | bleker | 27 | mann | Nygiþ |
ekspert | 9 | dverg | gruvemester | 149 | mann | |
5 | menneske | bøkrer | 26 | mann | Auðunn | |
5 | hobbit | hattemaker | 31 | mann | ||
3 | halvalv | salmaker | 27 | mann | ||
3 | dverg | hønseslakter | 57 | mann | ||
3 | hobbit | vedselger | 27 | mann | ||
3 | menneske | slakter | 17 | kvinne | Øygunn | |
kriger | 1 | menneske | vaktkaptein | 27 | mann | Skeggi Auðunnsønn |
munk | 3 | menneske | vaktsoldat | 26 | mann | Fariam |
ridder | 1 | menneske | ridder | 21 | mann | Sveinòr |
jeger | 2 | menneske | pelsjeger | 24 | mann | Maximilian |
tyv | 1 | menneske | bokbinder | 16 | mann | Astok |
magiker | 1 | halvalv | magibuinnehvr. | 24 | mann | |
soldat | 5 | menneske | vaktsoldat | 32 | mann | Kord |
3 | menneske | vaktsoldat | 26 | mann | Reiðarr | |
3 | hobbit | vaktsoldat | 33 | mann | Varg | |
1 | menneske | vaktsoldat | 17 | mann | Undar | |
1 | menneske | vaktsoldat | 19 | kvinne | Bryndis | |
1 | menneske | vaktsoldat | 20 | mann | Grimorm | |
1 | menneske | vaktsoldat | 18 | kvinne | Nilbjørg | |
trollmann | 3 | menneske | trollmann | 32 | mann | Nrandam |
1 I henhold til alderskategoriseringene allerede nevnt.
2 Svært få kvinner hadde mulighet til å få seg lønnsarbeid, og de som gjorde det fikk ofte halve lønna av hva menn fikk. På d10=1, er det ei dame som har den nevnte jobben hvis det er en NPC-klasse-jobb, mens tilsvarende gjelder ved d4=1 når det er en PC-klasse.
Lista er utarbeidet slik: Først må jeg vite klasse og nivå. Rasen velges ved terningkast. Alderen bestemmes i henhold til nedenstående tabell. Kjønn er et mann/kvinne-kast i henhold til kommentar 2) nedenfor, mens navnet bestemmes utfra det som gjelder i verden min, dels basert på klasse og/eller yrker, samt rase og kjønn.
En tilfeldig avgjørelse av alderen var litt mer kompleks, men her er metoden: Med utgangspunkt i tabellen «Alderen har blitt avgjort med følgende utgangspunkt» har jeg gjort et dx-kast for å finne ut hvor gammel vedkommende er, der x er lik differansen mellom alderskategoriene dividert på antall nivå satt til hver klasse (6 eller 12). Ved PC-klasser, er fordelingen fra 1 til 12, 13 til 20 og 20+, så bruk halvparten av aldersspranget som tabellen under gir.
Rase | Voksen | Nivå 11 | Middel- aldrende | Gammel | Ærverdig |
---|---|---|---|---|---|
Menneske | 15 år | +1d4/+1d6/+2d6 | 35 år | 53 år | 70 år |
Dverg | 40 år | +3d6/+5d6/+7d6 | 125 år | 188 år | 250 år |
Alv | 110 år | +4d6/+6d6/+10d6 | 175 år | 263 år | 350 år |
Gnom | 40 år | +4d6/+6d6/+9d6 | 100 år | 150 år | 200 år |
Halvalv | 20 år | +1d6/+2d6/+3d6 | 62 år | 93 år | 125 år |
Halvork | 14 år | +1d4/+1d6/+2d6 | 30 år | 45 år | 60 år |
Hobbit | 20 år | +2d4/+3d6/+4d6 | 50 år | 75 år | 100 år |
1 barbar/tyv/magiker; skald/kriger/ridder/jeger; klerk/druide/munk/trollmann. |
Rase | Aldersdifferanse og terningkast for tilfeldig alder | ||||
---|---|---|---|---|---|
Nivå 2–6 | Nivå 7–12 | Nivå 13+ | |||
Menneske | 20 år diff., per nivå (x): xd6 | 18 år: xd3 | 17 år: xd3 | ||
Dverg | 85 år: xd12+2 | 63 år: xd10 | 62 år: xd10 | ||
Alv | 65 år: xd10+1 | 88 år: xd12+3 | 87 år: xd12+3 | ||
Gnom | 60 år: xd10 | 50 år: xd8+1 | 50 år: xd8 | ||
Halvalv | 42 år: xd6+1 | 31 år: xd5 | 32 år: xd5+1 | ||
Halvork | 16 år: xd2+1 | 15 år: xd2 | 15 år: xd2+1 | ||
Hobbit | 30 år: xd15 | 25 år: xd4 | 25 år: xd4+1 |
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar
Jeg har nå valgt å ta sjansen på å la alle som ønsker få kommentere. For å forhindre uønskede robotkommentarer, har jeg valgt å slå på kommentarmoderering.
Ta hensyn og les over det du har skrevet før du sender det; et lite øyeblikk ekstra kan ofte gjøre verden et lite knepp bedre.