mandag 16. oktober 2023

Hvordan man reingjør standardkjøleren til AMDs Ryzen 3000-serie

Vifte og kjøleribber fulle av støv og hybelkaniner. Foto: Tor-Ivar Krogsæter

Vifta og kjøleribbene slik de så ut før jeg startet reingjøringa. Hybelkaninene skulle ha registrert flytting før de bosatte seg der …

Foto: Tor-Ivar Krogsæter

Det er vel kanskje den delen av PC-en som får stå lengst urørt: prosessoren med prosessorkjøleren. For ei tid tilbake siden fikk jeg kjøpt meg ny kjøler til maskinen (Noctua lavprofilkjøler) for å få dempet arbeidsstøyen min, og jeg må si at jeg ble meget fornøyd med resultatet: Både langt lavere støynivå (veldig mye lavere) og meget effektiv kjøling – akkurat som man forventer fra dem. Men etter at jeg langt om lenge hadde fått montert den, hadde jeg da naturligvis også en kjøler til overs, så jeg tenkte jeg skulle reingjøre den og selge den billig. Det er overraskende enkelt, men det er et par ting du bør være obs på.

I denne posten beskriver jeg i (forholdsvis) korte trekk (til meg å være) hvordan jeg plukket fra hverandre og reingjorde standardkjøleren som fulgte med AMD Ryzen 3600-prosessoren min. Jeg gir noen små tips om hva du trenger og kan bruke av utstyr, og et par små råd å ha i bakhodet.

Frakobling

Når du skal koble prosessorkjøleren fra prosessoren, er det viktig at du har jordet deg, for eksempel ved å ta på det jordede kabinettet. Husk at lakken på kabinettet er elektrisk isolerende, og at hvis du har tatt ut strømledning på strømforsyninga, er kabinettet uansett ikke lenger jordet. Du kan da i stedet ta fingrene borti jordingspunktet på en stikkontakt. Det jeg bruker å gjøre, er å la ledninga til strømforsyninga stå i, men å slå av strømforsyninga. Da er det ikke lenger strøm i maskinen, men maskinen er jordet, så eventuell statisk elektrisitet har et sted å fare.

Løsne prosessorkjøleren fra vifta slik veiledninga instruerer; vanligvis er dette bare å løsne på et par klemmer samt å skru ut et par skruer (dette bør du gjøre gradvis på alle skruene, ikke én og én skrue helt ut). Deretter er det godt mulig at du må vri (forsiktig!) på kjøleren, men gjør dette bare litt fram og tilbake. Dette er enklest å gjøre hvis PC-en har jobbet litt, for da er kjølekremen fortsatt litt mjuk.

Reingjøringsutstyr og ‑tips

Når du har fått løs prosessoren og kjøleren, reingjør begge med isopropanol. Jayz Two Cents har en fin film om hvordan du kan gjøre dette: This is a disaster!. Kjøp like gjerne ei litersflaske, for når du begynner å reingjøre diverse utstyr, går det faktisk fort en halv desiliter av gangen. Jeg kjøpte mi på Amazon (siden jeg jo bor i Storbritannia) fra Hexeal for £ 8, og den er 99,9 % rein.

Vi hadde en samtale her om dagen der vi lurte på om vi kunne bruke isopropanol til å desinfisere sår. Det er jo sterk alkohol, så kan man det? Fordi det er viktig, kommer svaret her entydig:

Bruk aldri isopropanol til å reingjøre sår. Hudabsorpsjon kan føre til alvorlige problem. Bruk alltid hansker når du bruker isopropanol.

Et par kilder: Production Automation Corporation og Washington State Department of Labor & Industries

Her er utstyret jeg brukte:

  • Q-tips
  • blått verkstedtørkepapir
  • ei lita skål til alkoholen
  • en mjukhåret tannbørste
  • en mjukhåret malepensel
  • støvsuger

Husk å være forsiktig. Er man brå og hard, kan man fort bøye pinnene, og det kan være vanskelig å få dem på plass igjen. Hvis de knekker er det strengt tatt mulig å fikse dem, men da bør du være stødig med loddebolten. (Det er ikke jeg lenger.)

Løsning av vifta

Vifteramma, vifta og kjøleribbene. Foto: Tor-Ivar Krogsæter

Vifteramma, vifta og kjøleribbene henger kun sammen med skruer og klips.

Foto: Tor-Ivar Krogsæter.

Det er ikke vanskelig å løsne vifta fra kjøleribbene. Bruk et helt vanlig stjernejern (for min del gikk det best med PH1) og løsn de fire skruene. Skruene er billigste sort, så legg godt med trykk bak så skru­jernet ikke glipper; da kan det være du eter opp det som måtte være der av metall og ikke greier å få ut skruene uten å ødelegge dem helt. Vifta har allerede nok vibrasjonsstøy, så å miste én av dem gjør den i praksis ubrukelig med mindre maskinen da blir satt i et annet rom.

Innsida av vifteramma

Klipshakkene til vifteramma.

Foto: Tor-Ivar Krogsæter.

Inn­sida av vifte­ramma har kun noen enkle hakk som vifta hektes fast i. (Det sier seg vel selv at denne typen fester ikke gir samme vibrasjons­dempende effekt som mer solide feste­mekanismer.) Plasten er forholds­vis mjuk, så du kan fint bøye den ut med finger­makt så lenge du er for­siktig nok. Få først ett av hakk­ene løst og hold dette på plass i den løsnede stillinga før du løsner resten.

Reingjøring

Selve reingjøringa er ikke vanskelig. Vær oppmerksom på at isopropanol kan misfarge plasten, så bruk helst fuktige bomullspinner eller verkstedpapir til å få bort støv og skitt fra vifta. Verkstedpapiret er utmerket, for det loer ikke og er sterkt nok til at det kan brukes ganske hardhendt. Til metallet og der det går strøm, er isopropanol langt bedre. Den fordamper fort og lager dermed ikke problemer for elektronikken. (Jeg vet faktisk ikke om den er elektrisk ledende, men har stilt spørsmålet og venter på svar.)

Til kjøleribbene var det enkleste å brette et verkstedtørkepapir og dyppe det i isopropanol, og så brette det doble arket rundt ei og ei ribbe. Dermed kom jeg helt ned i bunnen av samtlige kjøleribber og fikk reingjort hver av dem på begge sider.

Ferdigreingjort kjøleribbe, vifte og vifteramme. Foto: Tor-Ivar Krogsæter

Ferdig reingjorte kjøleribber, vifte og vifteramme.

Foto: Tor-Ivar Krogsæter.

Ferdig arbeid

Med vifta, vifteramma og kjøleribbene grundig reingjort, klipset og skrudd sammen, kan man igjen feste den til en prosessor og være sikker på at det blir god kontakt mellom ribbene og prosessoren. Støv og andre ureinheter i kjølepastaen reduserer kjølerens varmeoverføringsevne, så det er viktig å sørge for at flata er helt rein før man kobler dem sammen. Støv som ligger i viftemekanikken eller som blokkerer luftstrømmen gjør at vifta må jobbe hardere for å oppnå samme kjøleeffekt, og hvis støv da i tillegg blokkerer viftebladene, slites motoren fortere ut.

Hvordan gikk det med deg? Var det noe jeg glemte? Legg igjen spørsmål nedenfor, så skal jeg svare dem så godt jeg kan.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar

Jeg har nå valgt å ta sjansen på å la alle som ønsker skrive en kommentar. For å forhindre uønskede robotkommentarer, har jeg valgt å slå på kommentarmoderering.

Ta hensyn, og les over det du har skrevet før du sender det.