tirsdag 26. april 2011

Og IE dør stadig raskere

Report generated Tuesday, April 26, 2011 1:07:27 AM
Net Market Share, Usage Share Statistics for Internet Technologies.


Gravstein for Internet Explorer 6

Det er interessant å merke seg at da PCWorld testet Opera 11 nå i februar, ikke en gang orket å ta seg bryet med å ta med IE-data i tabellene sine. Kanskje enda mer avslørende er februar 2011-testen av IE9 mot Firefox 4 (og for så vidt også Firefox 3.x).

    IE9 mot FF4
  • HTML5-test
    • IE9: 130
    • FF4: 255
  • HTML5-kompatibilitet
    • IE9: 54%
    • FF4: 88%
  • CSS3-kompatibilitet
    • IE9: 74%
    • FF4: 87%
  • Og så videre, og så videre… Pent formatert presentasjon her.

Dersom gravsteinbildet er innrammet av en lysegrå firkant, bruker du sannsynligvis en gammel nettleser. Bakgrunnsfargen er satt til inherit, som skal gjøre at den får bakgrunnsfargen fra forelderleddet sitt, altså den samme fargen som feltet den står i; med andre ord skal det ikke vises noen bakgrunnsfarge i det hele tatt. Med eldre nettlesere, og nyere Internet Explorer, virker ikke dette, til tross for at det har vært offisiell standard fra World Wide Web Consortium i mange år.

For et par dager siden måtte jeg hjelpe en venn å oppgradere nettleseren hans. Han fikk ikke Grepolis til å fungere, så jeg spurte ham hvilken nettleser han hadde. Internet Explorer fikk jeg til svar. Jeg ble mistenksom, så jeg ba ham om å finne ut hvilken versjon han hadde. Han brukte IE6. Årsak: han måtte ha IE6, fordi hvis ikke virket ikke Java, og det måtte han ha for å få logget inn på Postbankens nettbanktjeneste. Det tok ikke lange tiden før Chrome var installert.

Med tanke på den gjennomsnittlige borgers datakyndighet, skulle kanskje et nasjonal opplæringsprogram i datakyndighet blitt innført. Kanskje trenger vi flere som dette:1 eller 2. Jeg spør bare.

Det er i hvert fall ingen tvil om at skoleverket ikke mestrer jobben sin.3

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar

Jeg har nå valgt å ta sjansen på å la alle som ønsker skrive en kommentar. For å forhindre uønskede robotkommentarer, har jeg valgt å slå på kommentarmoderering.

Ta hensyn, og les over det du har skrevet før du sender det.