tirsdag 19. april 2011

Når Hollywood svinger tryllestaven

Mye morsomt har kommet fra Hollywood, og mye forferdelig (kanskje mer det siste, dessverre). En av de virkelig store filmene fra tenårene mine, var mesterverket The Crow med Brandon Lee, en film så omsluttet av myter at knapt noen lenger vet hva som er riktig om den; at den har kultstatus er det i hvert fall ingen tvil om. Jeg regner med at alle har sett den, men dersom du ikke har, ikke les det følgende blokksitatet.

The Crow

Utgitt i 1994. Sjangre: Action, krim, fantasi

A man brutally murdered comes back to life as an undead avenger of his and his fiancée’s murder.

A poetic guitarist Eric Draven is brought back to life by a crow a year after he and his fiancée are murdered. The crow guides him through the land of the living, and leads him to his killers: knife thrower Tin-tin, drugetic Funboy, car buff T-Bird, and the unsophisticated Skank. One by one, Eric gives these thugs a taste of their own medicine. However their leader Top-Dollar, a world-class crime lord who will dispatch his enemies with a Japanese sword and joke about it later, will soon learn the legend of the crow and the secret to the vigilante's invincibility.
Written by Don Hoffman

Brandon Lee som The Crow

Så hva er det med denne filmen som gjør den så spesiell? For det første er det selvfølgelig det at det var enda et eksempel på en film som kom til rett tid. På denne tiden hadde Tim Burtons Batman forandret folks mening, eller kanskje rettere sagt vist studioene hva folks mening var om hvilke filmer de ønsket. The Crow var noe av det mørkeste som hadde kommet til da, og når filmen i tillegg hadde en så glimrende historie, fantastisk skuespill og ikke minst tragisk utfall for hovedrolleinnehaveren, Brandon Lee, sønn av Bruce Lee, var det selvsagt at filmen måtte bli stor. (Hopp ned til neste avsnitt hvis du ikke har sett filmen. Brandon Lee døde som følge av en feilladet pistol. Det sies at avslutningen av filmen er ekte. Lee selv døde av skadene han pådro seg; kirurgene maktet ikke å redde livet hans.)

Det ble gjort et par halvhjertede forsøk på å melke kua tom, og de påfølgende filmene var mildt sagt skuffende. Nå har det seg slik at Hollywood ikke lar seg stoppe av slike småproblemer, og nå kan Filmweb.no melde at en gjenskaping av The Crow er underveis, til alles ergrelse. Noen av kommentarene mener det er respektløst av hensyn til Brandon Lee, og jeg er nok mer enig med dem enn andre. La minnet hans hvile i fred!

Som en klok mann sa: «Time vill sjåvv.» Vi får vel se hva som skjer, men jeg greier virkelig ikke å se for meg at noen skal greie å gjenskape denne fantastiske filmen tilfredsstillende.

Filmweb har for øvrig laget en liste over vellykkede gjenskapinger, og jeg er enig med flere av dem, dog The Ring tror jeg ikke jeg ville tatt med i lista over suksesser, mens, som en av kommentatorene nevnte, Karate Kid absolutt hører med på lista.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar

Jeg har nå valgt å ta sjansen på å la alle som ønsker skrive en kommentar. For å forhindre uønskede robotkommentarer, har jeg valgt å slå på kommentarmoderering.

Ta hensyn, og les over det du har skrevet før du sender det.