onsdag 4. mai 2011

Latinsk grammatikk…

…for den som synes det er morsomt

Korrigering

I tilfelle noen av medstudentene mine har sett bloggen min i dag, og har skrevet ut/memorert det jeg skrev, oppdaget jeg en liten klipp og lim-feil som hadde sneket seg inn. I opplistingen av paradigmene hadde jeg skrevet at 1. person entall indikativ passiv var paradigmet -r/-m tilsvarende /-m i aktiv. Det er naturligvis kun -r som brukes i passiv.

Jeg har tilføyd ī til første person entall aktiv indikativ, ettersom det hører med fra perfektum.

Jeg har fjernet fremhevingen av -tis i -istis, ettersom slutten av endelsen følger normalen.

For tiden er det pugging av verb som står på tapetet. Jeg har dristet meg til å lage et regneark, altså et skjema, for å lettere kunne konjugere verbene systematisk og oversiktlig. Jeg oppdaget noen interessante saker som gjør det litt lettere å huske hvordan bøyingen gjøres, og jeg tenkte jeg skulle liste dem opp her for min egen loggførings skyld.

    Momenter for å huske konjugasjonen av verb i indikativ aktiv og passiv.
  • Paradigmet for aktiv indikativ er, i første til tredje person entall og flertall:
    1. Entall
      1. -ō/-m/ī
      2. -s
      3. -t
    2. Flertall
      1. -mus
      2. -tis
      3. -nt
  • Paradigmet for passiv indikativ er, i første til tredje person entall og flertall:
    1. Entall
      1. -r
      2. -ris
      3. -tur
    2. Flertall
      1. -mur
      2. -minī
      3. -ntur
  • Verbstammene fordeler seg på de forskjellige tidene slik:
    1. Infinitivstammen:
      1. Infinitiv aktiv, -re, og passiv -ri (-i-endelse på selve stammen i 3. konjugasjon)
      2. Imperativ entall bruker verbstammen, flertall tilføyer -te.
    2. Presensstammen:
      1. Presens aktiv og passiv.
      2. Imperfektum aktiv og passiv.
      3. Futurum aktiv og passiv.
    3. Perfektumstammen:
      1. Perfektum aktiv.
      2. Pluskvamperfektum aktiv.
      3. Futurum eksaktum.
    4. Partisipp + verbet å være (esse)
      1. Perfektum passiv: partisipp + sum
      2. Pluskvamperfektum passiv: partisipp + eram
      3. Futurum eksaktum passiv: partisipp + ero

Det er naturligvis noen unntak å huske på, men det er faktisk ganske greit å holde oversikten over dem.

    Unntak fra det ordinære paradigmet.
  • I aktiv indikativ futurum kommer et unntak i 3. person flertall:
    1. Entall
      1. -bō
      2. -bis
      3. -bit
    2. Flertall
      1. -bimus
      2. -bitis
      3. -bunt
  • I aktiv indikativ perfektum kommer unntakene i 2. person entall og flertall samt 3. person flertall:
    1. Entall
      1. -istī
      2. -it
    2. Flertall
      1. -imus
      2. -istis
      3. -ērunt
  • I aktiv indikativ futurum eksaktum bøyes å være-endelsen uventet regelmessig:
    1. Entall
      1. -erō
      2. -eris
      3. -erit
    2. Flertall
      1. -erimus
      2. -eritis
      3. -erint
  • I passiv indikativ futurum er 2. person entall og 3. person flertall uregelmessig, sistnevnte er «regelmessig uregelmessig»:
    1. Entall
      1. -bor
      2. -beris
      3. -bitur
    2. Flertall
      1. -bimur
      2. -biminī
      3. -buntur

Dersom du hører til den lille gruppen språknerder, som meg, som synes dette er morsomt, legg gjerne igjen en kommentar. Hvis ikke, legg gjerne igjen en kommentar da også. Nå skal jeg til biblioteket i byen og pugge til eksamen, for det er jo det alt det ovennevnte handler om: eksamensforberedelser. Så da sier jeg «Hally-to!»

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar

Jeg har nå valgt å ta sjansen på å la alle som ønsker skrive en kommentar. For å forhindre uønskede robotkommentarer, har jeg valgt å slå på kommentarmoderering.

Ta hensyn, og les over det du har skrevet før du sender det.