mandag 11. april 2022

Fiks: Googles Android-meldingsapp oppdaterer ikke telefonnummer med landkode fra kontaktlista

Har du hatt problemer med at Android-appen for meldinger (tekstmeldinger, MMS-meldinger osv.) ikke oppdaterer seg når du legger til landskode i kontaktlista di? Jeg har hatt det problemet helt siden jeg fikk meg Googles Pixel 4a i fjor, men i dag fant jeg ut at det faktisk lar seg gjøre å løse det.

I fjor, etter å ha innsett at løpet var kjørt for den gamle overvåkingstelefonen min fra Huawei (som jeg slett ikke var misfornøyd med, sånn generelt, for den dugde iallfall ei stund, skjønt lagringskapasiteten var det som til slutt knakk den; jeg kunne ikke ha noe installert på den lenger), kjøpte jeg meg ny telefon. Siden det var en Google-telefon, skulle man tro at den fungerte perfekt med Googles produkter, men jeg fant fort ut at det var ett problem den hadde som var nokså kritisk: Den oppdaterte ikke telefonnummer i meldingsappen med landskoden som jeg la til i kontaktlista. Dermed var det umulig for meg å sende meldinger fra det britiske telefonnummeret til Norge, uten først å slette hele meldingsarkivet til det enkelte nummeret. Jeg vegret meg naturligvis for å gjøre det, men så, for ei ukes tid siden, fant jeg ei løsning.

Som gammel PC-bruker, er det egentlig snodig at jeg ikke tenkte på det før, for hvor mange PC-problemer har ikke latt seg løse med svenskeknappen? Her er metoden man bruker:

Fiks Google Androids meldingsapp bilde 1: Søk etter appen i Google Play-butikken.
Treff på søk i Google Play-butikken etter meldingsappen.
Fiks Google Androids meldingsapp bilde 2: Avinstallasjon og reinstallasjon av meldingsappen
Appen avinstalleres og reinstalleres.
  1. Åpne Google Play-butikken.
  2. Søk etter «meldinger app» eller noe tilsvarende.
  3. Hvis du bruker standardappen, heter den Beskeder, Meldinger eller noe lignende. Ikonet er per i dag blått med ei snakkeboble som peker til venstre oppe.
  4. Trykk på appen og velg Avinstaller.
  5. Når appen er avinstallert, gjør eventuelle tilleggsendringer i kontaktlista di.
  6. Reinstaller appen.

Dersom alt funker som det skal, oppdateres numrene i meldingsappen, slik at du nå, endelig kan sende meldinger til gamlelandet igjen. Dersom det ikke skulle virke, og du finner ei anna løsning, håper jeg du kan fortelle meg om det i kommentarfeltet nedenfor. Fēlīciter!

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar

Jeg har nå valgt å ta sjansen på å la alle som ønsker skrive en kommentar. For å forhindre uønskede robotkommentarer, har jeg valgt å slå på kommentarmoderering.

Ta hensyn, og les over det du har skrevet før du sender det.