onsdag 1. desember 2021

Enkel metode for å finne ut hvor mye fartsmåleren viser feil

Fartsmåler. Brian Snelson / Wikimedia Commons.
Fartsmåler. Brian Snel­son / Wikimedia Com­mons. Crea­tive Com­mons At­tribution 2.0 Generic-lisens.

Jeg leste et kvitter fra Twitter der noen klagde på at de måtte kunne matematikk for å ta førerkort, men med så mye annet her i livet, er det ofte slik at man på et eller annet tidspunkt faktisk får bruk for det man lærte på skolen. I det følgende skal jeg vise en enkel metode for å finne ut hvor mye feil fartsmåleren viser i bilen du kjører, takket være enkel brøkregning og forholdstall. Huskeregelen er at fart er proporsjonal med tid, så endring i fart må med nødvendighet føre til at tida er omvendt proporsjonal med endringa. Hvordan det? Det enkleste eksempelet finner man med å doble: Hvis du går ei strekning på ett minutt, hvor mye fortere må du gå for å tilbakelegge strekninga på halvparten av tida? Til å begynne med gikk du strekninga på 1/1 av tida. Hvis du vil tilbakelegge samme strekning med 1/2 av tida, må du da med nødvendighet gå med 2/1 av hastigheta. Fart er jo lik strekning over tid; vi sier for eksempel at vi kjører i seksti kilometer i timen, ɔ: 60 distanseenheter per tidsenheter.

Ta med deg en passasjer, be dem finne fram stoppeklokka, og kjør ei strekning på nøyaktig tusen meter. Tips: Ved siden av litt eldre veier (det ble slutt på det for noen år siden, har jeg blitt fortalt), har Vegvesenet montert små grå skilt som har informasjon om veinavn, avstand fra et gitt startpunkt, m.m. Disse er med hensikt plassert på langs med veien, for å være så usynlig som mulig. Men når du vet hva du skal se etter, er disse kjempenyttige og lett å oppdage, for de er plassert med eksakt 500 meters avstand. Med andre ord: Kjører du i 60, passerer du et slikt et hvert 30. sekund. Bruker du disse og har kompisen din med stoppeklokke klar, og du måler tida på å passere to av disse, har du tilbakelagt nøyaktig 1000 meter. Da er det bare å gjøre litt kjapp brøkregning (eller referere lista nedenfor) for å finne ut om du kjørte for fort eller sakte.

  • 30 km/t er 3⁄6 (= 1⁄2) av 60 km/t:
    60 × 2 = 120 sek
  • 40 km/t blir 4⁄6 (= 2⁄3):
    60 × 3⁄2 = 90 sek
  • 50 km/t blir 5⁄6:
    60 × 6⁄5 = 72 sek
  • 70 km/t blir 7⁄6 (= 1 1⁄6):
    60 × 6⁄7 = 51 3⁄7 sek
  • 80 km/t blir 8⁄6 = 4⁄3 (= 1 1⁄3):
    60 × 3⁄4 = 45 sek
  • 90 km/t blir 9⁄6 = 3⁄2 (= 1 1⁄2):
    60 × 2⁄3 = 40 sek
  • 100 km/t blir 10⁄6 = 5⁄3 (= 1 2⁄3):
    60 × 3⁄5 = 36 sek
  • 110 km/t blir 11⁄6  (= 1 5⁄6):
    60 × 6⁄11 = 32 8⁄11 sek
  • 120 km/t blir 12⁄6 = 2⁄1 (= 2):
    60 × 1⁄2 = 30 sek

Prøveprosjekt med 120 km/t er nå vedtatt av Stortinget og er i ferd med å settes i verk. Vedtaket lyder:

Det ble flertall for følgende vedtak: Stortinget ber regjeringen gjennomføre en prøveordning med innføring av fartsgrense på 120 km/t på utvalgte strekninger på de nyeste og beste fire-felt motorveiene. Det er naturlig at både Statens vegvesen og Nye Veier blir involvert i prosessen med å velge ut prøvestrekninger.

Dersom du vil lære mer om kriteriene for de ulike fartsgrensene, har Trygg trafikk en veileder du kan lese.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar

Jeg har nå valgt å ta sjansen på å la alle som ønsker få kommentere. For å forhindre uønskede robotkommentarer, har jeg valgt å slå på kommentarmoderering.

Ta hensyn og les over det du har skrevet før du sender det; et lite øyeblikk ekstra kan ofte gjøre verden et lite knepp bedre.