fredag 25. februar 2022

Bli kvitt informasjonskapslene

Er du også lei av at hver gang du kommer til ei ny nettside, så popper det opp et spørsmål om hvilke informasjonskapsler du vil godta? De fleste av oss ønsker å bare få være i fred og kauke et rungende, høylytt, skrikende Ingen!. Det synes tydeligvis EU også, for i mai 2021 endret de retningslinjene for å gjøre noe med ei lovgivning som åpenbart ikke virker som tenkt. Men i mellomtida, hva kan du gjøre selv?

Bilde av Operas informasjon om antall informasjonskapsler hos techcrunch.com etter at man har sagt nei til samtlige.
Her er et skjermbilde fra TechCrunch.com etter at jeg sa nei til alt av informasjonskapsler.

Hva er galt med måten det virker på nå?

Om ikke bildet fra TechCrunc er nok til å overbevise deg om at lovgivninga ikke fungerer som tenkt (for det var etter at jeg sa nei til alt jeg kunne si nei til), er det nok å tenke på hvor mange ganger du ikke har villet ta deg bryet med å si nei. Per i dag fortalte Crap Cleaner meg at jeg har halvannen gig med søppelfiler på maskinen min; det meste av det kommer nok fra internettbruk. Og forresten: Ja, det heter Crap Cleaner, i alle fall gjorde det det den gangen jeg begynte å bruke det for lenge, lenge siden mens det fortsatt var på versjonsnummer 1-og-noe. Da de ble store nok til å selge mye, ble vel ordet for «støtende» (vil jeg tro) for amerikanske forbrukere, så siden da har det bare vært CCleaner. Men i alle høve, hvis du har installert et program som Crap Cleaner på maskinen din, så får du jo ryddet bort skrotet med jevne mellomrom, så er det så farlig? Jeg skulle våge påstanden at ja, det er det.

I frilansjobben jeg har nå, skriver jeg jevnlig om ulike forbrukerartikler. Det er noe foruroligende med å ha søkt opp informasjon (vel å merke tekstinformasjon) om elbiler, og så plutselig få veldig mange forslag om elbilvideoer på YouTube. Jeg kan forstå hvorfor, så klart, siden den vanlige søkemotoren min er Google. Men det er enda mer foruroligende når det plutselig dukker opp en drøss med nyheter om elbiler i nyhetsappen min på mobilen òg. Hvordan visste den om søkene mine? Det er ingen tvil om at dette er verdifull informasjon, og nettopp dette problemet har vært tatt opp av EUs lovgivere:

However, cookies can store a wealth of data, enough to potentially identify you without your consent. Cookies are the primary tool that advertisers use to track your online activity so that they can target you with highly specific ads. Given the amount of data that cookies can contain, they can be considered personal data in certain circumstances and, therefore, subject to the GDPR.

Cookies, the GDPR, and the ePrivacy Directive fra GDPR.eu.

Bare for å ha nevnt det: Det er faktisk ikke så sikkert at påstandene som nettsideutviklerne kommer med, at informasjonskapslene er nødvendige, faktisk holder vann. The Web Designer Depot hadde en interessant artikkel om saken, fra så langt tilbake i tid som 2019. Det finnes andre løsninger; det tar bare tid å få implementert dem, så i mellomtida må du leve med å enten få lagret masse uønsket informasjon om deg og surfevanene dine hos ansiktsløse selskap, eller å konstant surfe i privatmodus. For de fleste av oss er siste alternativ noe vi sjelden bruker, annet enn når vi av ulike etter-leggetid-grunner ønsker å surfe uten at noen skal vite hva vi «leste».

EU går bransjen i strupen

Men jeg refererte til en TechCrunch-artikkel øverst. Hva står det egentlig i EU-dokumentet som omtales? Dokumentet det gjelder, heter Guidelines 05/2020 on consent under Regulation 2016/679 : Version 1.1  (heretter Retningslinjer 4.5.2020) og trådte i kraft 4. mai 2020. I punkt 14 forteller de at:

In general terms, any element of inappropriate pressure or influence upon the data subject (which may be manifested in many different ways) which prevents a data subject from exercising their free will, shall render the consent invalid.

European Data Protection Board: Retningslinjer 4.5.2020 punkt 14.

I punkt 26 forteller de at når aksept av betingelser og samtykke til behandling av personlige data slås sammen til én pakke, må man også da regne det som at If consent is given in this situation, it is presumed to be not freely given […]. Punkt 27 sier det i klartekst:

Compulsion to agree with the use of personal data additional to what is strictly necessary limits data subject’s choices and stands in the way of free consent.

European Data Protection Board: Retningslinjer 4.5.2020 punkt 27.

Det aller sterkeste språket legger de fram når de tar for seg såkalte cookie walls i punktene 39–41:

In order for consent to be freely given, access to services and functionalities must not be made conditional on the consent of a user to the storing of information, or gaining of access to information already stored, in the terminal equipment of a user (so called cookie walls).

European Data Protection Board: Retningslinjer 4.5.2020 punkt 39.

Kort sagt: Om man liker EU eller ei, de går bransjen i strupen og vil ha slutt på dette tullet. GDPR førte til endring over hele verden, og hvis de greier å stå han av hele veien til striden er over, kan det love godt for oss forbrukere. Men i mellomtida:

Hvordan bli kvitt kapslene fort og greit

Så hvordan kvitter du deg med disse irriterende, smulende småkjeksene som roter til disken din? Det raskeste er faktisk vanligvis å si ja, og så slette dem. Hvordan gjør du det? I Opera er det veldig lettvint, og jeg ser for meg at det samme gjelder i andre lesere, som Chrome, Edge og Firefox. For enkelhets skyld viser jeg det med to små skjermbilder, og deretter en kort tekstbeskrivelse.

Operas hengelåsknapp gir masse nyttig informasjon om hvor sikret du er (sikkert akkurat den samme informasjonen som alle andre nettlesere gir.) Ei helt vanlig side: 202 informasjonskapsler. I menyen man får opp ved å klikke seg videre, får man se hvilke informasjonskapsler som faktisk er installert og for hvilke firma.
Hengelåsen i Opera: Ved å klikke på den ser man om sida er sikker, hvor mange informasjonskapsler den har installert, og får for øvrig mulighet til å åpne innstillinger for nettsida. Etter å ha klikket på informasjonskapsler-knappen nedenfor hengelåsen i Opera, får man opp menyen som viser hvilke informasjonskapsler som er installert.
Framgangsmåte i fem enkle trinn
Skjermbilde fra ZDnet.com, som faktisk bryr seg nok om brukerne sine til at de gjør det enkelt å si nei takk til informasjonskapsler.
Nei takk, jeg er på slanker’n. Ikke alle nettsider gjør det like enkelt som ZDnet å si nei til småkjeks informasjonskapsler. Det er nesten så man får lyst til å si ja, nettopp fordi de er hyggelige – nesten.
  1. Hvis sida gjør det lett å si nei:
    1. Klikk nei, slik at du kun godtar de nødvendige informasjonskapslene.
    2. Gå til punkt 3
  2. Hvis sida gjør det vanskelig å si nei:
    1. Klikk ja; det går sannsynligvis fortere å bli ferdig da.
    2. Gå til punkt 3
  3. Klikk hengelåsknappen.
  4. Klikk der det står antall informasjonskapsler; det er nokså sannsynlig at hele linja er klikkbar, i alle fall i alle nettlesere som kjører Chromium.
  5. I informasjonsvinduet som dukker opp, får du ei liste over alle informasjonskapslene som sida har installert.
    1. Den øverste er sannsynligvis allerede merket.
    2. Nederst har du en sletteknapp; klikk på den til alle informasjonskapslene er borte. Ta tida og konkurrer med kollegene dine.

Gratulerer, maskinen din er nå tømt for uønsket fremmedbakst. Og legg merke til noe interessant: Nettsida fungerer akkurat like godt uten. (Til dags dato har jeg ikke opplevd nettsider, med unntak av sider med mye video på (Å nei, ingen reklame‽) som ikke fungerer som de skal.) Kanskje har Ezequiel Bruni rett: Informasjonskapsler er ikke egentlig nødvendige. For min del tok det meg bare 7 sekunder, inkludert et par bomklikk, å bli kvitt alle TechCrunch sine.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar

Jeg har nå valgt å ta sjansen på å la alle som ønsker skrive en kommentar. For å forhindre uønskede robotkommentarer, har jeg valgt å slå på kommentarmoderering.

Ta hensyn, og les over det du har skrevet før du sender det.