søndag 9. september 2012

D&D: riktige maler til magier

Hva som må rettes

Integralfunksjon beskrivende det riktige forholdet mellom sirkler og rutenett
Integralfunksjon beskrivende det riktige forholdet mellom sirkler og rutenett.

I  DMG fortelles det om to forskjellige måter å måle diagonale avstander på. Den ene er å telle annenhver diagonale rute som ti fot. Summen man da ender opp med er litt mer enn fjorten fot (kvadratrota av summen av to ganger kvadratet av ti – 10² + 10² ≈ 14.1421356). Dette er nært nok som regel, når man bare skal flytte en figur fra ei rute til ei anna, og sparer betydelig med tid, men når det gjelder områdene de forskjellige magiene dekker, blir det noe helt annet.

Super-Dan har forklart dette inngående på sida Spell Areas on a Grid, så jeg skal ikke gå noe mer i detalj på det. Poenget hans er at malene Wizards of the Coast har laget til boka, ikke følger regelen de selv mener skal brukes: tegn en sirkel og se hvilke ruter som er mer enn 50% dekt; de har i stedet bruket annenhver-rute-er-ti-fot-regelen.

Filene

Med disse nye malene blir alt så meget bedre, og siden jeg er en snill og grei gutt, har jeg laget dem så hvem som helst kan skrive dem ut og bruke dem til rollespill. Filene er i to varianter, ei for utskrift på en haug med A4-ark, og ei som kan leveres til trykkeriet, dersom man velger å gjøre det.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar

Jeg har nå valgt å ta sjansen på å la alle som ønsker skrive en kommentar. For å forhindre uønskede robotkommentarer, har jeg valgt å slå på kommentarmoderering.

Ta hensyn, og les over det du har skrevet før du sender det.