onsdag 6. juni 2012

Gode, gamle spill I: Grand Theft Auto

Steam er fabelaktige greier; det gir deg muligheta til å spille spill du for lengst har pakket vekk. Ett av disse er GTA.

Grand Theft Auto: Bilen omlakkert og reparert på verkstedet.

Da jeg gikk på videregående skole, ble jeg kjent med en kar som het Jonas. Jeg var mye på besøk hos ham, og det vi brukte mest tid på sammen, var å spille data. Rundt denne tida kom GTA ut, og det var et spill jeg, på min egen maskin, ikke hadde sjanser til å spille, men hos Jonas var det en annen sak. Spillet kombinerte god gammel ovenifra-og-ned-bilspill (som for eksempel Micro Machines) med shoot ’em up-spillenes gladvold. Jeg husker hvordan vi, da oppfølgeren kom, satte oss ned i førsteetasje og spilte på Jonas’ mors datamaskin i stedet, siden hun hadde noe ingen av oss hadde råd til: 3D-aksellerator. Første gangen jeg kunne ta meg råd til slikt, var da 3D-akselleratorene blitt fullverdige skjermkort, og jeg kjøpte meg et Riva TNT på AR data.

Grand Theft Auto: Resultatliste.

Nå har jeg altså funnet det igjen på Steam, takket være samlepakketilbudene de hyppig lanserer. (GTA3 har jeg allerede, men jeg kan vel videreselge lisensen til noen.) Jeg oppdaget etter å ha spilt det ei stund, at jeg er like elendig i spillet som jeg var den gang da, men det fine med GTA er at det er morsomt likevel.

Dagens anbefaling fra undertegnede, dersom du har ferie, er å finne frem et av de gode, gamle spillene igjen, og se om du greier å finne svaret på dette viktige, eksistensielle spørsmålet: Har spillerne blitt bedre i dag eller har spillene blitt enklere? Var spillene morsommere før, eller er det bare vi som ser tilbake på dem med rosenrødt blikk?

Jeg våger meg på at spillerne er dårligere, og spillene generelt er dårligere i dag. Selv om spillene ser bra ut, betyr ikke det at de er bra. En av tingene jeg savner fra før i tida, er at når du kjøpte et spill, så var det ditt. Frustrasjonen så mange i dag skriker ut mot spill som for eksempel det ellers underholdende Diablo III, går på nettopp slike problemer. For at Blizzard skal få håvet inn så mye penger som de ønsker, må de lage spillet slik de har gjort: de må kreve at man er konstant pålogget; man får ikke lenger spille det alene.

Det er sikkert mange av de som stikker innom bloggen som har egne tanker om hva de liker ved et spill. Jeg utfordrer dere herved til å sende meg noen kommentarer. Jeg har åpnet for kommentarer for alle nå, så du slipper å registrere deg.

5 kommentarer :

  1. Død over joggegjengen! :D
    Vi får ta oss en runde GTA når jeg kommer til Norge.

    SvarSlett
  2. Prøvde GTA2 i dag. Det var vanskeligere, fant jeg ut, de har gjort noen grep som forandrer hele spillet (som introduksjonen av mafia-gjengene gjør), så det er ingen tvil om at det er GTA, og samtidig er et helt nytt spill. Apropos det: det blir spennende å se hva GTA5 kan by på.

    En runde med GTA i nettverk høres kanon ut!

    SvarSlett
  3. Hva synes du om formateringa jeg har gjort av p:first-letter?

    SvarSlett
  4. Må vell si jeg er glad til strategispill som RA, C&C og SC.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hva med en runde god, gammeldags RA igjen? Lar det seg i det hele tatt gjøre å spille det via nettet?

      Slett

Jeg har nå valgt å ta sjansen på å la alle som ønsker skrive en kommentar. For å forhindre uønskede robotkommentarer, har jeg valgt å slå på kommentarmoderering.

Ta hensyn, og les over det du har skrevet før du sender det.